Užitočné tipy pre správne a výhodné PREZUTIE PNEUMATÍK

Tohtoročná zima nás z pohľadu teplôt a množstva snehových prehánok nechala na pokoji. Dočkali sme sa prvých teplejších dní, čo poniektorých vodičov láka prezuť zimné pneumatiky za letné. Prichystali sme si pre vás pár tipov, čo treba spraviť pred prezutím.

 

Staršie gumy na odpis?

 

Adekvátne jazdné vlastnosti si pneumatika zachováva po dobu štyroch rokov, potom začína tvrdnúť, praskať a stráca na spoľahlivosti. Či je guma na odpis alebo vydrží ďalšiu sezónu zistíte podrobnou obhliadkou dezénu všetkých štyroch letných gúm, ktoré tri-štyri mesiace „odpočívali“. Pneumatika je jediný kontakt s vozovkou, preto odporúčame zvážiť do akej mieri je dezén zodratý alebo či nie je poškodený.

Ako prvý príznak prílišného opotrebenia dezénu je jeho nedostatočná hĺbka. Majte na zreteli, že hoci európska legislatíva povoľuje prípustnú hranicu 1,6 mm, tak pre bezpečnú jazdu určite odporúčame maximálne zodrať na 4 mm. Pneumatika býva totiž pri každej jazde namáhaná a to ako z pohľadu rýchlosti otáčok, tak i z hmotnostného zaťaženia.

 shutterstock_93948019

 

Dôležitý je stav behúňa, až potom bočníc

 

Norma udávaná EÚ myslí na to najhoršie,  absolútnu deštrukciu dezénu, ktorý môže najbližšou jazdou prasknúť. Pneumatika musí však byť pripravená aj na dážď a keby ste jazdili s hĺbkou len 1,6 mm, zvyšuje sa riziko aquaplaningu, pretože pneumatika nemá šancu odvádzať pri bežnej rýchlosti vodu. Na kvalitných nových gumách sú už implantované tzv. náliatky, ktoré indikujú maximálne povolené opotrebenie. 

Milujete rýchlu jazdu v zákrutách, máte zodraté bočnice? V prípade, ak pneumatika nevykazuje popraskanie, „bubny“ alebo iné okom viditeľné poškodenie, tak sa nemusíte báť o životnosť a bezpečnosť. Avšak, v zákrutách podrží menej a menej. Hĺbka dezénu sa spravidla meria takmer v strede šírky behúňa a to je podstatné. Pre vyššiu životnosť gumy pravidelne kontrolujte tlak barov v nej.

 shutterstock_194201294

 

Ako kupovať nové pneumatiky?

 

Pokiaľ sa rozhodujete kupovať nové letné pneumatiky, rozhodne nezabúdajte kupovať v rozmeroch, ktoré máte zapísané v technickom preukaze. Nielen kvôli hrozbe mastnej pokuty a zabavenia dokladov od vozidla políciou, ale aj preto, že uvádzané rozmery sú stanovené výrobcom vozidla pre zachovanie bezpečnosti a stability auta na ceste.

 shutterstock_198605549

 

Všetky podstatné informácie o vlastnostiach gumy nájdete na boku plášťa. Napríklad bežné osobné auto jazdí na gumách 205/55 R16 95 T. To znamená, že na šírku merajú 205 mm, profil udávaný v percentách z šírky je 65, R znamená, že ide o najčastejšie používanú radiálnu pneumatiku, nasleduje 16, čo je rozmer ráfikov v palcoch, potom 95 hmotnostný index a rýchlostný index T znamená, že zvládne rýchlosť 190 km/h. Platí pravidlo, že čím je guma širšia, tým má lepšiu styčnú plochu s vozovkou, takže aj lepšie podrží v zákrute. Čím je profil gumy tenší, tým viac vzrastá riziko defektu aj sa znižuje komfort pruženia.

Na rozdiel od zimného prezúvania, letné nepodlieha striktne skorému prezutiu, nakoľko zimná pneumatika má celkom dobré jazdné vlastnosti aj v teplejšom počasí. Zvyšuje spotrebu paliva a je hlučná, no z hľadiska bezpečnosti prakticky nič nepokazíte, ak prezujete auto o pár týždňov neskôr. Práve naopak, predídete nepríjemnému prekvapeniu v podobe „náladového“ počasia, ktoré môže aj na sklonku zimy vyvrcholiť do snehovej kalamity. Nedajte sa oklamať prvými teplejšími dňami.

 

Príjemnú a bezpečnú jazdu vám želá

tím Globalcar